a a a
steaks in hartvorm op houten achtergrond

proeverij op toonbank

Werken in de slagerij

De slagerij is zoveel meer dan alleen vlees en vleeswaren. De lekkerste vleeswaren, vleesproducten, maaltijden, soepen, buffetten en broodjes worden gemaakt in de slagerijen. Creativiteit, kookkunsten en ondernemerschap is te vinden in elke slagersfunctie. Als worstmaker, slager of winkelmedewerker. Waarom is werken in de slagerij zo leuk?

‘Als slager kun je een eigen draai geven aan het vak’
Niels Brouwer, Slagerij Brouwer
'Creatief en veelzijdig vak; iedere dag weer een feestje '
Saskia Rikkerink, Keurslagerij Rensink

 

Slagersvak enorm veranderd: 'Mijn vader zou driekwart van de producten in de vitrine niet meer herkennen’

Interview in AD, 9 april 2021

In tien jaar tijd verdwenen vijfhonderd slagerijen in ons land. Maar het tij lijkt te keren. Het aantal leerlingen aan de slagersvakschool is dit jaar met 35 procent gestegen en de consument weet de weg naar de ambachtelijke slager weer te vinden. ‘Of je nog worst lust? Nou, dacht het wel.'

Koos van Essen (53) weet het zeker. Als zijn vader Ad nog leefde en nu de slagerswinkel in Wateringen binnenstapte, zou het hem duizelen. ,,Hij zou zeker driekwart van wat er in de vitrine ligt niet herkennen. Niet-bewerkte stukken vlees zoals sukadelappen waren ook in zijn tijd gangbaar, maar inmiddels halen we uit een stuk rundvlees van 18 kilogram 21 verschillende producten. Van soepvlees tot entrecote en alles wat er tussen zit.’’

De ontwikkeling van het slagersvak gaat razendsnel, wil Van Essen maar zeggen. De eigenaar van Keurslager Warmenhoven in Wateringen werkt al 33 jaar in de zaak die hij van zijn vader overnam. De winkel draagt nog steeds de naam Warmenhoven, een verwijzing naar oprichter Leo Warmenhoven die de zaak in 1972 verkocht aan Ad van Essen, vader van Koos. 

Klappen

Zeker sinds de coronacrisis hebben de ambachtelijke slagerijen niet te klagen over klandizie, dat merken ze ook in Wateringen. Toch zitten de slagers in de hoek waar de klappen vallen. Vooral door vergrijzing en gebrek aan opvolging daalt het aantal slagerijen al jaren op een rij. Uit cijfers van het CBS blijkt dat ons land in 2010 2590 slagerijen telde, de teller staat nu op 2090. In ruim tien jaar tijd zijn er dus vijfhonderd slagerswinkels verdwenen. Het valt ook niet mee om voldoende personeel te vinden. ,,Ik zou heel blij zijn met minimaal twee extra medewerkers om het vlees te verwerken. Ik hoor het ook van collega's, iedereen zit te springen om gekwalificeerd personeel’’, aldus Van Essen die ook bestuurslid is van Koninklijke Nederlandse Slagers (KNS), branchevereniging van de ambachtelijke slagerijen. 

Toch gloort er hoop. Voor het eerst in jaren is het aantal slagerijstudenten bij de mbo-opleiding productiemedewerker slagerij fors gestegen. Afgelopen najaar begonnen 35 procent meer studenten (van 160 naar 215) aan deze SVO vakopleiding. Volgens SVO is er de laatste jaren hard gewerkt om op middelbare scholen meer voorlichting over het slagersvak te geven en in te spelen op innovaties zoals het ontwikkelingen van plantaardige producten.

Studenten die eigenlijk een horecaop­lei­ding wilden volgen, zijn vanwege corona naar de slagerij overge­stapt

Volgens slager Van Essen speelt ook de uitbraak van corona een rol. ,,Studenten die eigenlijk een horecaopleiding - denk aan koks - wilden volgen, hebben door de impact van de maatregelen toch gekozen om te switchen en zijn naar de slagerij overgestapt. Daar worden wij heel blij van, want ons vak heeft zeker toekomst. Daarnaast klopt het beeld dat je als slager minstens tachtig uur in de week moet werken, ook niet meer. Er zijn zat collega's en medewerkers die parttime werken. Het is een stuk flexibeler geworden.’’ 

Wie Koos van Essen hoort praten over het maken van de perfecte grillworst of het snijden van een stuk lamsrack voor de barbecue, denkt niet meteen aan vleesvervangers. Toch werkt deze rasslager mee aan de ontwikkeling ervan. Want ook Van Essen begrijpt dat de huidige vleesindustrie alleen al vanwege klimaat, gezondheid en dierenwelzijn moet veranderen. ,,Klanten zijn kritischer geworden. Willen weten waar hun stukje vlees vandaan komt. Tien jaar geleden kreeg ik die vraag bijna nooit, nu bijna elke dag. Wij hebben er met ons bedrijf bewust voor gekozen vlees af te nemen van Nederlandse bedrijven die kleinschalig en duurzaam opereren. De koeien, varkens, schapen en kippen hebben daar de ruimte. De klant betaalt dan iets meer voor zijn product, maar heeft dat er ook voor over.’’

Verse producten, vaak ook verwerkt in maaltijden, zitten in de lift. ,,De mensen willen vers, maar houden ook van gemak. Daar spelen we op in. En af en toe vragen ze ook naar een vleesvervanger. We verkopen bijvoorbeeld ook champignonburgers.’’   Lees snel verder op het AD

 

Een kijkje in de keuken

Meer leuke filmpjes zijn hier te vinden: Smaak in de Zaak