a a a

‘Werken in de slagerij is dynamisch, het vak verandert continu’

Marlinde, Keurslagerij Beverdam, Rijssen:

Als slagersdochter had ze een aardig beeld van wat het zou zijn om inde slagerij te werken. Tenminste, dat dacht Marlinde (24). ‘Pas toen ik er fulltime ging werken, kreeg ik echt door hoe mooi en veelzijdig het vak is. Onze slagerij bestaat bijna 100 jaar. Toen mijn vader de zaak overnam was hij de eerste niet-Beverdam-telg die aan het roer staat. Natuurlijk hielp ik al vanaf een jonge leeftijd af en toe in de slagerij. Dus ik dacht ik dat ik aardig door had wat het betekent om te werken in de slagerij. Ik vond het een wel mooi vak, maar of het mijn vak was?'

'Toen ik later fulltime in de slagerij ging werken, was het dan ook mijn bedoeling dat maar voor een jaartje te doen. Een tussenjaar, om te bepalen wat ik écht wilde. Maar na een paar maanden ging ik steeds meer de diepte en variatie van het vak zien. Iedere dag ontdekte ik iets nieuws aan het vak, iedere dag leerde ik iets nieuws. Het slagersvak werd steeds interessanter voor me. Inmiddels vind ik dit het mooiste vak wat ik me kan bedenken. En ik denk niet dat ik snel ben uitgeleerd.

Het meest bijzondere in de slagerij vind ik het teamwork. Dat is echt van groot belang, de één kan niet zonder de ander. Of je nou schoonmaakt, klanten helpt, heerlijke producten bereidt of de baas bent, ieders bijdrage is even belangrijk. Je hebt elkaar nodig, dat merk je en dat zorgt voor een prettige sfeer in het team. We hebben het ontzettend gezellig.

Wat veel mensen onderschatten is hoe dynamisch het werk in de slagerij is. Tijden veranderen, dus de slagerij verandert mee. Dan is het prettig dat we een enthousiast team hebben: iedereen komt met ideeën. Vaak mag je ze meteen ook uitvoeren. Dat is het uitdagende van werken in een slagerij, er wordt continu geïnnoveerd. Op productniveau, maar ook de winkel zelf verandert. Zo denk ik dat onze winkel over vijf jaar er anders uit zal zien. Je gaat meer naar een concept van zelfbediening met kant-en-klaar maaltijden. Daar is steeds meer vraag naar.

Waar nu ook veel speelt is op BBQ-gebied. Klanten willen dat dit een culinaire belevenis is. Ze durven het aan om te werken met bijzonder vlees. Ze maken dan ook de bewuste keuze voor de vakspecialist bij het kopen van het vlees. Als slager kun je jezelf dan onderscheiden, heb je meerwaarde. Ik verwacht dat op dat gebied nog wel meer gaat spelen. Ik bedenk nu ook hoe ik daar in de toekomst nog meer op in kan spelen. Ik wil maar zeggen: hoe langer je werkt in de slagerij, hoe meer kansen en mogelijkheden je gaat zien. Je kunt dit vak echt naar je eigen hand zetten.’