a a a

'De interesse in ons mooie vak groeit'

Carla van Eijk, Slagerij van Eijk, Voorschoten:

'Je merkt dat de interesse in het slagersvak toeneemt. Mensen zijn bewuster met eten, gezondheid en koken bezig. In de slagerij zoeken ze culinaire inspiratie, maar ook willen ze van alles weten over het vlees. Waar komt het vandaan? Wat is ermee gebeurd? En dan hebben wij een goed verhaal. We hebben ons eigen vee en in de bereiding maken we bijvoorbeeld ook geen gebruik van kunstmatige smaakversterkers. Blijf zo dicht mogelijk bij de natuur was al mijn vaders filosofie en het is ook die van ons.’

‘Samen met mijn broer run ik de slagerij. Vaak zijn we ook bij de boer te vinden. We hebben een heel goede band met de boeren en komen er graag. Voor ons hoort dat bij het vak. Wij willen betrokken zijn bij de hele keten: van de wei tot in de winkel. Het is voor ons belangrijk dat er goed gezorgd wordt voor de dieren en dat ze een goed leven hebben. Dat heb ik met de paplepel ingegoten gekregen. Mijn vader was slager en had zijn eigen vee.'

Dus je wist al heel vroeg dat je ook slager wilde worden

‘Dat was minder vanzelfsprekend. Het is nog niet zo lang geleden, maar in die tijd werd voor de opvolging vooral naar mijn broers gekeken. Ik heb eerst gestudeerd en acht jaar in het bedrijfsleven mooie functies gehad. Maar ik merkte dat ik toch wilde gaan ondernemen. En dan is het slagersvak prachtig. Het is zo gevarieerd. Dan weer ben je – net als nu – op de boerderij, dan weer bedenk je heerlijke producten, we geven ook workshops, er is echt van alles te doen. Dus heb ik alsnog de opleiding gevolgd. En jaren terug heb ik samen met mijn broer Walter de slagerij
overgenomen van onze vader.’

Een echt familiebedrijf!

‘Ja en dat gaat heel goed omdat het slagersvak zo veel kanten heeft. We doen veel dingen samen, maar hebben ook onze eigen specialiteit binnen de zaak. Zo richt ik me onder andere op de marketingkant: ik wil de mooie verhalen van de slagerij delen.’

Hoe belangrijk is dat?

‘Je merkt dat de interesse in het slagersvak toeneemt. Mensen zijn bewuster met eten, gezondheid en koken bezig. In de slagerij zoeken ze culinaire inspiratie, maar ook willen ze van alles weten over het vlees. Waar komt het vandaan? Wat is ermee gebeurd? En dan hebben wij een goed verhaal. We hebben ons eigen vee en in productie maken we bijvoorbeeld ook geen gebruik van toevoegingen en smaakversterkers. “Blijf zo dicht mogelijk bij de natuur,” was al mijn vaders filosofie en het is ook die van ons.’