a a a

‘Een bezoek aan de slagerij moet een belevenis zijn’

Björn van Koppen, Slagerij Van Koppen, Naaldwijk:

'We hebben nog niet zo lang geleden verbouwd. We hebben veel tijd en aandacht besteed aan de uitstraling van de winkel. Ik vond vooral inspiratie bij Vlaamse collega’s: daar staat het bourgondische op de voorgrond. En dat wilde ik ook. Het moet een belevenis zijn om hier te komen. Dat je hier met iets bijzonders de deur uit gaat en dat je graag weer terugkomt. De bereiding van de producten vindt daarom zoveel mogelijk plaats hier in de winkel, onder het oog van de klanten.’

'Dat maakt nieuwsgierig en het levert leuke gesprekken op. Ze willen echt alles weten. Over het vlees, over de bereiding. De klanten nu zijn veel culinairder bezig dan vroeger. Als ze hier komen, willen ze vaak iets speciaals. Dan kunnen wij ze inspireren, maar andersom gebeurt ook. Dan hebben ze bijvoorbeeld tijdens een vakantie iets bijzonders gegeten en dat willen ze dan ook bij mij kopen. Dat is leuk, zo leren we van elkaar.’

Wat wil je dat je klanten meemaken als ze in de slagerij zijn?

‘Ik hoop dat ze meemaken dat mijn team en ik voor ambachtelijkheid en kwaliteit gaan. Maar in een modern jasje. Dat moeten ze zien en meemaken. De bereiding van de producten vindt zoveel mogelijk plaats hier voor in de winkel, onder het oog van de klanten. Dat maakt nieuwsgierig en het levert leuke gesprekken op. Ze willen echt alles weten. Over het vlees, over de bereiding. De klanten nu zijn veel culinairder bezig dan vroeger. Als ze hier komen, willen ze vaak iets speciaals. Dan kunnen wij ze inspireren, maar andersom gebeurt ook. Dan hebben ze bijvoorbeeld tijdens een vakantie iets bijzonders gegeten en dat willen ze dan ook bij mij kopen. Meestal weet ik meteen wat ze bedoelen en heb ik het ook in huis, maar soms moet ik ook op zoek voor ze. Dat is leuk, zo leren we van elkaar.’

Wilde je vroeger al slager worden?

‘Ja, dat wist ik al op jonge leeftijd. Het is een mooi vak. Vaak veel mooier dan gedacht wordt. Veel mensen hebben echt een verkeerd beeld. “De slager, da’s vast een oudere man met een bebloed schort,” denken ze dan. Volgens mij laten we hier wel zien dat het vak veel gaver en moderner is dan dat. Dat vinden mijn zoons gelukkig ook. De oudste volgt de opleiding en werkt volop mee en de jongste is bezig met de online verkoop van exclusief vlees. Daar zit veel toekomst in: we hebben klanten door heel Nederland en het blijft maar groeien. Gaaf om dat als slager te doen.’